Hvad tilbydes mit barn, hvis det får en plads i Sennels Børnehave
Små uddrag af værdierne i Sennels Børnehave
Hverdagen er formet efter barnets kompetencer:
I vores 3 grupper er der er fokus på aktiviteter der passer til børnenes udvikling
Krabber og Muslinger er integreret grupper med vores yngste og mellemgruppe
Søstjerner er vores ældste gruppe der har til huse i det lille hus.
Selvbestemmelse og medindflydelse
Konkrete eksempler:
Børnene har madpakker med hjemmefra, de voksne viser gennem deres egen madpakke hvad de prioritere at spise først, vi taler højt om hvorfor rugbrød er sundere end knækbrød osv. Men børnene har selvbestemmelse over deres madpakke. Læs gerne den lokale handleplan om kost. Her står hvorledes rammer omkring måltiderne er, men også hvilke forventninger børnehaven har til børnenes madpakker.
Børnene har medindflydelse på hvilke aktiviteter de gerne vil have der er fokus på, hvor turen ud af huset skal gå hen, hvilke sange der skal synges og meget mere.
En del af et fællesskab
Hver morgen ved 9 tiden har grupperne samling, her taler vi om dagen vi har i vente. Vi synger og lader hinanden komme til orde. Børnene øver sig i at lytte til hinanden og tale højt i en forsamling.
I spisesituationer sidder alle børn i mindre grupper, hvor der er endnu mere mulighed for de små samtaler samt udvikle relationer.
Vi bruger meget tid ude på vores fantastiske legeplads, hvor børnene er en del af det store fællesskab i Sennels Børnehave.
Samarbejde med lokalsamfund:
Byens dagplejere er altid meget velkommen til at komme på besøg, så vi sammen kan sikre en mere blid overgang fra dagpleje til børnehavestart
Vi bruger hallen (i vinterhalvåret) her finder vi redskaber, danser, synger og løber rigtig stærkt til musikken
Vi deltager gerne i kirkens arrangementer eksempelvis til jul, hvor vi synger og får fortalt historier
Vi inviteres til Malle strandfest
Vi har besøg af Kulturrummets Musik Jørgen, som vi synger og danser med
Ser skolens skuespil og de ældste børn deltager i løbet af året til skolens morgensang
Vi følger årets gang og tilpasser traditionerne efter børnenes alder
Vi kan rigtig godt lide at være udendørs. Om foråret sår vi frø, grøntsager og passer dem - vi ser dem spirer.
Om sommeren nyder vi godt af alle børnehavens bær-buske. Smager og mærker på de ting vi selv har plantet. Måske laver vi hyldeblomst saft eller guffer ærter
I efteråret har vi fokus på årets overgang fra sommer til vinter, vi tager på fællestur (hele børnehaven)i skoven eller v/havet og ser hvad årstiden bringer, vi laver kreativitet ud af alle de visne blade, udhuler græskar, hopper i vandpytter, måler mængden af regn, ligger os i græsset og kigger op på træerne hvis blade skifter til andre farver
Vi måler regnorme, glider i mudder, kravler i træer, bygger snemænd, bygger huler ud af byens aflagte juletræer, dypper vores fødder i fjorden en varm sommerdag og meget meget mere.
I vinterhalvåret bruger vi mere tid indendørs om formiddagen, der bygges togbaner, laves kreationer, leges i dukkekrogen og meget mere.
Grupperne bliver på skift tilmeldt diverse forløb. Naturvejleder, kunstforløb, teater mv. Dette er oftest for de 4-5 årige. Da vi ønsker at give de yngste børn ro til at gå i børnehave.
Balancen mellem ude/inde liv vurderes af det faglige pædagogiske personale fra dag til dag, men overordnet set prioriterer vi udelivet, da vi mærker at børnene (og personalet) trives bedst hvor der er højt til himlen og masser af albueplads.
Vi er en samlet børnehave
Sennels Børnehave er fysisk opdelt af to huse, det lille hus og det store.
I takt med at vi er meget ude på vores legeplads, danner børnene relationer på tværs af årgange, trods de 2 huse. Vi åbner og lukker børnehaven i det store hus, hvor de yngste har deres base.
Flere gange om året tager vi ture hele børnehaven eks. naturdag, malle strandfest. Grupperne tager udgangspunkt i de samme emner såsom sne, æbler, eventyr, jul, fokus ord, sange, landskamp, vindmøller og alt muligt andet sjovt børnene og voksne finder på.
Vi hjælpes alle ad i hverdagen, børn og voksne. Vi fejer, saver, kløver brænde, rydder af bordet, bager - som man ville gøre i en familie. Vi oplever at børnene trives og udvikler sig når de bliver tildelt ansvar og er en del af det store fællesskab
I år har vi været afsted på semi-koloni (uden overnatning) med de 4-5 årige. Vi kalder det SKOV-dage. Skovdagene har fokus på at skabe leg, læring, dannelse og fællesskab. De yngste børn har til gengæld hele børnehaven og hele legepladsen HELT for dem selv - hvilke skaber ro og måske mod til at prøve ting man ikke nødvendigv is gør når legepladsen er fyldt med alle dem der er ældre end en selv.