Sennels Børnehave logo

Risikofyldt leg i Sennels Børnehave

I daginstitutioner, hvor børn tilbringer en stor del af deres vågne tid, bliver de beskyttet mod risici og skader. Grene bliver skåret af træerne, legepladser sikres af frygt for faldulykker og på forældremøder diskuterer forældre og pædagoger, om det skal være forbudt at snitte med knive, tænde bål eller lege med pinde.

”Jeg hører ofte fra pædagoger, at de frygter konflikter med forældre, hvis deres barn får en rift eller har slået hul på knæet. Mange forældre forstår ikke vigtigheden af, at børn har brug for risikofyldte oplevelser- og engang imellem at mærke konsekvenserne af dem”, siger Ida Kryger, naturpædagogisk konsulent i Friluftsrådet.

Ifølge en ekspert på området er det utrolig vigtigt, at børn får mulighed for krybe om bag busken og være uden for de voksnes radar.

”Det kan godt være, at de får en hudoverskrabning, et blåt mærk eller måske risikerer at brække en arm, men det er alt sammen med til at udvikle børnenes dømmekraft, selvværd og motorik. Hvis vi hele tiden tager risikoen fra dem, får de ikke lært at tage vare på sig selv”, siger Mads Brodersen, motorikvejleder fra Vends Motorik – og Naturskole.

Ifølge Mads Brodersen har det en kæmpe betydning, at børn kommer ud i naturen og bliver sluppet fri.

”Det værste, der kan ske for børn, der ikke kommer ud i naturen, det er, at de bliver både mentalt og motorisk understimuleret”, lyder det fra motorikvejlederen

Barn højt oppe i et træ

Den sejeste pige der bliver hevet op til træets krone af sine kammerater!
De ældste børn får lov at snitte med dolk

En af de vildeste ting ved at blive Søstjerner er at der må snittes med dolk

Børn går glip af risikofyldte naturoplevelser

• 61 % af alle børn har ikke prøvet at snittet med en dolk
  • 60 % har ikke prøvet at røre ved et dødt dyr
  • 53 % af alle børn har ikke prøvet at smage på jord
  • 50 % af alle børn har ikke prøvet at klatre højt op i et træ
  • 50 % har ikke prøvet, at gå en tur i mørke
  • 34 % af alle børn har ikke prøvet at brænde sig på en brændenælde
  • 30 % af alle børn har ikke prøvet at få mudder i ansigtet
  • 25 % af alle børn har ikke prøvet at blive gennemblødt af regn

Undersøgelsen er gennemført som en survey blandt  3000 forældre med børn i alderen 2-15 år. Undersøgelsen er foretaget af YouGov på vegne af Friluftsrådet og offentliggjort i juni 2018.

Går dit barn i Sennels Børnehave vil det temmelig sikkert have prøvet ovenstående inden det starter i skole.!